jueves, 14 de julio de 2011

Treball sobre la televisió


La incultura a la televisió d'Espanya


Pedro Barea, Juan Marcos Calafat, Javier González, Aina Mudoy


RESUM

A la televisió es poden trobar molts comportaments violents, no ètics i que promocionen la incultura entre tota la societat, sobretot els més joves.

Ens podem trobar molts exemples de vulneració de la llei que regula, a Espanya, els continguts de la televisió, no obstant, les autoritats no presten l’atenció necessària per aconseguir una educació i una societat que sigui més ètica, pacífica i culta.


INTRODUCCIÓ

Amb l’aparició de les televisions privades, el govern d’Espanya va intentar que pogués arribar la pluralitat informativa, amb això també es volia fomentar la cultura, cosa que diu la Llei General de Comunicació Audiovisual, en el seu Preàmbul [3], cosa que s’ha pogut veure amb el temps que obvien totalment les cadenes de televisió. Avui en dia, només es cerca el benefici econòmic i no es té en compte ni la cultura ni aspectes tan importants com l’ètica.


Imatge1: vinyeta crítica amb la “telebasura”.


Avui en dia, a la televisió podem trobar des de violència física, com verbal, escenes eròtiques en horari que es considera protegit i continguts que exposen temes no culturals que provoquen

que els televidents fora ser conscients obtenguin aquestes accions com a models de conducta.


TREBALLS PREVIS

La presència de la “telebasura” en la televisió té una influència enorme sobre la societat, de manera que aquesta influència genera un mode de conducta sobre la població a l’estat Espanyol. El problema d’aquests tipus de programes és que la informació que venen és exagerada, o molt llunyana de la realitat. El principal responsable d’aquesta situació a l’emissió de televisió es tant dels consumidors com dels propis organismes que generen i distribueixen aquests continguts[1].

Per intentar regular aquests continguts a Espanya existeix un organisme regulador que s’encarrega de velar per que siguin èticament correctes i aptes per cada tipus de públic.

Aquest organisme ha definit unes franges horàries que s’anomenen “horari protegit”, que està definit entre les 6:00 h i les 22:00 h on no es poden emetre continguts violents, ni que faltin al respecte a altres persones.

No obstant, podem veure com de forma diària es vulneren aquestes normes de forma molt clara, per exemple, a las 16:00 h a un canal d’emissió nacional s’emiteix un programa que segons el CAC (Consell Audiovisual de Catalunya), ofereix violència gratuïta, discriminació cap un col·lectiu social, presència de llenguatge i imatges que atenten contra la intimitat i l’honor de les persones.

Aquests fets estan sancionats per la llei general de comunicació audiovisual tal com diu la llei General de Comunicació Audiovisual corresponent al seu article 58 2.a) d'Infraccions greus, al Títol VI del Règim bàsic sancionador, amb multes que poden anar dels 100.001€ fins als 500.000€ [4], que desde el punt de vista de les cadenes de televisió surt més rentable pagar que canviar els horaris dels programes[2].


CONCLUSIÓ

Podem arribar a la conclusió que tant les persones que veuen aquests programes com els responsables d’aquests son culpables del foment de la incultura a la televisió. També el govern té part de culpa , ja que com hem citat al treball els organismes reguladors tenen sancions molt “suaus”, des de el nostre punt de vista.

Creim, al respecte, que s’haurien d’endurir les sancions, per la vulneració de la llei General de Comunicació Audiovisual, fins arribar al punt de obligar a suspendre programes o fins i tot suspendre les emissions del canal (en casos de reincidència), ja que no es respecta un concepte bàsic com és l’horari protegit que és on les persones més joves poden mirar la televisió.

Si als més joves ja, des de petits, veuen continguts poc ètics i plens de incultura i vulgaritat, ens podríem demanar, quina societat tendrem en un futur? Hauriem de fer feina sobre aquest tema i reformar els continguts de la televisió , ja que vista la influència d’aquesta es podria aprofitar molt per l’educació, sobretot, dels més joves.


REFERÈNCIES BIBLIOGRÀFIQUES


[1] Cuando la tele intoxica: La influencia de la telebasura.http://noticias.terra.es/ 2011/genteycultura/0320/actualidad/cuando-television-intoxica-influencia-telebasura.aspx. Diumenge, 20 de març de 2011 (Consultat el 13 de juny de 2011)


[2]Quieren a “Sálvame” fuera del horario infantil. Deia. Noticias de Bizkaia. http://www.deia.com/ 2011/04/12/ocio-y-cultura/comunicacion/piden-que-salvame-se-emita-fuera-del-horario-infantil. Dimarts, 12 d'abril de 2011 (Consultat el 13 de juny de 2011)


[3] Gobierno de España. Ley 7/2010, de 31 de marzo, General de la Comunicación Audiovisual. Boletín Oficial del Estado. Jueves, 1 de Abril de 2010, pag. 30158


[4] Gobierno de España. Ley 7/2010, de 31 de marzo, General de la Comunicación Audiovisual. Boletín Oficial del Estado. Jueves, 1 de Abril de 2010, pag. 30197

14 comentarios:

  1. Se trata de un tema muy interesante, pero quizás el título tendría que haber sido un poco más específico para saber más claramente de que trataba el artículo. Las conclusiones también me han gustado mucho, porque mezclan lo que se va diciendo a lo largo de la introducción junto con vuestras opiones personales.

    ResponderEliminar
  2. Estoy de acuerdo con la afirmación de que existe incultura en la televisión, pero creo que hubiese estado bién mostrar como ésto repercute en la sociedad con algún ejemplo, ya que en el resumen del artículo se menciona que "la televisión promociona incultura en la sociedad".

    ResponderEliminar
  3. El tema planteado en este caso ha sido una muy buena opción, al tratarse de un problema que existe hoy en día en la sociedad española ya que a veces parece que las noticias más interesantes son las relacionadas con la vida de los famosos. Estoy ntotalmente de acuedo con exigir un filtro regulador, imponer una variedad de canales regulados que influyan al usuario de la mejor manera, pues se trata de un medio que repercute de forma clara y decisiva en la educación de todos nosotros.

    Respecto al trabajo expuesto por los compañeros, han elegido un tema muy oportuno y se ha expuesto de forma clara y concisa destacando los temas claves y dando paso a la opinión.
    También me ha parecido interasnte la introducción de varios ejemplos con datos, pues es una muestra de que el tema es de interés social.
    Sin embargo no coincido en que tien la misma culpa tanto las persona que ven el programa como el propio gobierno, pues creo que la gente en este caso es víctima de la manipulación de los medios y de las injusticias que el estado español permite.

    Lucia Escribano

    ResponderEliminar
  4. Interesante,es un tema que de una forma u otra todos estamos implicados; aunque el titulo del trabajo puede crear confunsión al lector de como se ha tratado el tema; tambien me gustaría ver un ejemplo de la llamada "telebasura".

    Un dato curioso es ver como las cadenas de tv prefieren pagar las sanciones que cambiar el horario de sus programas.

    ResponderEliminar
  5. He leído el trabajo porque está bien sintetizado y es un tema de interés actual. Respecto al contenido no estoy de acuerdo en que ningun organo regulador diga lo que se debe o no se debe emitir, debería haber responsabiloidad por parte de los productores de los programas y los consumidores. Cuando se vulnere algún derecho, que se acuda a los juzgados.
    Saludos
    quique

    ResponderEliminar
  6. El tema es interessant, encara que el títol no es correspon 100% amb el text ja que es centre més en la violació del horari protegit que en la qualitat dels continguts de les emissores. Deixant de banda aquest punt, està ben estructurat i es llegeix molt bé.

    ResponderEliminar
  7. El tema me parece muy interesante y apropiado para los tiempos que corren, ya que es cierto que de cada vez mas hay mas telebasura y es mas no solo los menores se ven afectados por ello sino que tambien nosotros nos vemos afectados por todo ello. Si que es verdad como a apuntado Eugenio que hubiese sido interesante haber visto como toda esta telebasura esta actualmente repercutiendo en la sociedad.

    ResponderEliminar
  8. És una evidencia que la televisió fa molt mal a les generacions, degut als continguts d'aquesta. Obviament no podem generalitzar amb tots els canals o programes, però sí es un tema molt important que afecta a la societat de manera negativa. (sobretot a les generacions mes joves)
    La conclusió m'ha agradat molt, ja que expressa les vostres opinions. Però els continguts pot ser hagessin pogut estar mes desenvolupats, lo que suposa una bibliografía més amplia.

    ResponderEliminar
  9. Me parece un trabajo muy interesante respecto al tema, pero por el contenido me ha dado la sensación de dudas.

    No coincido con la afirmación de "en la televisión hay violencia física", ¿donde hay violencia física? (psiquica sí!), a mi entender no hay.
    Se nombran muchos términos que tienen que ver con el trabajo y dan a entender parte de el, pero creo que las explicaciones son demasiado breves.

    Amb la resta del treball estic d'acord!

    ResponderEliminar
  10. El tema de la televisió em pareix prou interessant. L'estructura del text m'ha paregut correcta, per contra el contingut m'ha semblat poc objectiu, ja que es tracta des d'un punt de vista molt negatiu, sense nomenar les coses positives que també té la televisió, encara que potser en menor mida (documentals, notícies, anuncis en pro d'una societat més justa i medi ambient sostenible, etc.). Hauria estat interessant nombrar algun mitjà pel qual el ciutadà de peu pot actuar front al que veu a la televisió, com és Autocontrol, on gestionen qualsevol denúncia relacionada amb la publicitat. M'ha semblat una bona crítica per concienciar al públic de la cara fosca de la televisió.

    ResponderEliminar
  11. Encara que el tema és interessant, opin que s'hauria de canviar el títol per un que resumís millor el vostre treball. A més, s'haurien d'establir més clarament quins són els vostres objectius i quina metodologia heu seguit al llarg del treball per tal d'arribar a les conclusions.
    Per altra banda, pens que heu fet un bon treball de recerca (encara que s'hauria pogut ampliar. Finalment, compartesc la vostra opinió que els programes de "telebassura" fomenten la incultura i, a més, ensenyen valors pocs ètics.

    ResponderEliminar
  12. Hola a tots!

    Trob que el vostre projecte tracta un tema bastant actual del que, com ha dit Oscar, estam tots implicats. Trob que està redactat d'una manera clara i concreta, encara que us hagéu centrat més en destacar el problema de "l'horari restringit". Estic d'acord amb la idea de que s'haurien de regular minuciosament els continguts de la televisió a Espanya, però trob que tot això s'hauria de expandir a tot l'àmbit dels mitjans comunicatius. És un tema una mica pol·lèmic perquè hi haurà opinions de tots tipus, però crec que qualque cosa s'ha de fer al respecte.

    Per acabar, trob que la conclusió està bastant completa i, com vosaltres deis, s'hauria de treballar una mica més en l'estudi de com aquest tipus de televisió afecta realment a la societat.

    ResponderEliminar
  13. El tema escogido me parece muy actual y que cualquier miembro de la sociedad puede experimentar en su propia experiencia, ya que prácticamente todos conocemos este evidente hecho. Pienso que es un trabajo conciso, ya que no es muy largo pero tiene toda la información necesaria para acabar de leer y tener la sensación de que te ha informado del tema propuesto por el título. También cita ciertas leyes y sanciones que me parecen interesantes.
    Creo que está muy bien redactado y en cada apartado tiene la información que pedían para hacer este trabajo. Me han gustado las conclusiones, ya que estoy totalmente de acuerdo con su opinión. La sociedad en general, deberíamos de actuar si no queremos que las próximas generaciones sean marionetas que les de pereza hasta tener sus propias creencias y pensamientos, y sin ningún tipo de motivación para pensar.

    ResponderEliminar
  14. Tema bien escogido, aunque el título se podría mejorar para ajustarlo al contenido del mismo. El punto fuerte es la introducción de la legislación.

    ResponderEliminar